Σάββατο 25 Ιουνίου 2011

Περί πραγματικών συνδικάτων

Κινδυνεύοντας με τους σημερινούς, να ξεχάσουμε πως κάποτε υπήρχαν άνθρωποι με αξίες.

Reece was a writer and social activist whose song ''Which Side Are You On?'' became an anthem for the labor movement. Borrowing from the melody of the old hymn ''Lay the Lily Low,'' Mrs. Reece wrote the union song in the 1930's to describe the plight of mine workers who were organizing a strike in Harlan County, Ky. Mrs. Reece's husband, Sam, who died in 1978, was one of those workers. Pete Seeger, the folk singer, recorded the song in 1941. It has since been used worldwide by groups espousing labor and social issues. -- New York Times Obituaries, August 6, 1986.


"Which side are you on?" Song by Florence Reece



Come all of you poor workers, good news to you I'll tell.
How the Miners Union has come in here to dwell.

Which side are you on? Which side are you on?
Which side are you on? Which side are you on? 

If you don't want your husband to die in the coal mine,
I'll see you in the morning out on the picket line.

Which side are you on? Which side are you on?
Which side are you on? Which side are you on? 

They say in Harlan County there are no neutrals there,
You'll either be a union man or a thug for J. H. Blair.

Which side are you on? Which side are you on?
Which side are you on? Which side are you on? 

Don't scab for the bosses, don't listen to their lies.
People haven't got a chance unless they organize.

Which side are you on? Which side are you on?
Which side are you on? Which side are you on? 


You don't want your husband to die in the coal mine,
I'll see you in the morning out on the picket line.

Which side are you on? Which side are you on?
Which side are you on? Which side are you on?

1 σχόλιο:

  1. "Who's side are you on?", λοιπόν...

    Ίσως ένα από τα ερωτήματα που έχουν ταλανίσει περισσότερο τη μεταβιομηχανική δυτική κοινωνία. Και ενώ στα περισσότερα κράτη, οι κοινωνίες έχουν αποδεχτεί ότι το ερώτημα δεν πρέπει να απαντηθεί, επειδή είναι ένα εκβιαστικό δίλημμα, στην Ελλάδα ακόμα αποτελεί το "ιερό δισκοπότηρο" των συνδικάτων.

    "Who's side are you on?"

    Με τους εργάτες ή τους βιομήχανους;
    Με τους εργαζόμενους ή την εργοδοσία;
    Με τους ναυτεργάτες ή τους εφοπλιστές;
    Με τη ΔΕΗ ή με την ΓΕΝΟΠ;
    Με τους νεοφιλελεύθερους ή με το ΠΑΜΕ;
    Με τους "Δεν Πληρώνω" ή με τα θύματα;
    Με τους "Αγανακτισμένους" ή με τους "καναπέδες";
    Με εμάς ή με αυτούς;
    Με τους απεργούς ή τους απεργοσπάστες;
    ... κοκ ...

    Σε μια σύγχρονη κοινωνία, όμως, που πρέπει κάποια στιγμή να συνειδητοποιήσει ότι τα συμφέροντα των κοινωνικών ομάδων δεν είναι πάντα αντίρροπα, το συγκεκριμένο εκβιαστικό, βαθιά αντιδημοκρατικό δίλημμα, πρέπει να θαφτεί εκεί που ανήκει: στους στίχους κάποιων παρωχημένων ιδεών του Μεσοπολέμου...

    Όπως και το blog αυτό... οι κοινωνίες δεν είναι άσπρο ή μαύρο, είναι άσπρο και μαύρο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή